ALGEMENE VOORWAARDEN CEBEKO NV

“Cebeko”: CEBEKO NV, een naamloze vennootschap met ondernemingsnummer 0455.384.910 en met zetel te Ringaertstraat 16, 8820 Torhout en/of verbonden personen. 

1. Toepassingsgebied.

Tenzij bij andersluidende, uitdrukkelijke en schriftelijke voorwaarden, voorafgaandelijk opgesteld bij de overeenkomst, zijn de hiernavolgende voorwaarden steeds van toepassing op de verkopen, leveringen, herstellingen, huur, koop, diensten etc., en de huurder, medecontractant of besteller (de “klant”) verklaart deze te erkennen en te aanvaarden. Deze voorwaarden vormen een substantieel bestanddeel van elke overeenkomst met Cebeko, met uitsluiting van de voorwaarden van de klant.

Elke bestelling hetzij op basis van catalogus, tarieflijst, aanbod, vorige bestelling of op welkdanige wijze ook, geldt als erkenning van onderhavige voorwaarden, zelfs zo de bestelling niet schriftelijk gebeurt of wanneer ze door de koper niet is ondertekend.

2. Offertes en andere.

Alle aanbiedingen, prijslijsten, prijsopgaves, brochures, catalogi of offertes van Cebeko hebben slechts indicatieve en informatieve waarde en worden slechts bindend wanneer zij door Cebeko, de personen conform artikel 22.1, worden ondertekend en bevestigd. Dit geldt eveneens voor wijzigingen aangebracht aan de deze documenten, de wijzigingen zijn slechts geldig indien zij door Cebeko schriftelijk werden aanvaard.

DEEL I: HUUR

De bepalingen onder dit Deel I gelden specifiek voor de verhuur van producten/goederen door Cebeko. De bepalingen onder Deel IV zijn aanvullend van toepassing.

3. Duur van de huur.

3.1. De huur gaat in naargelang van het geval: (i) op het ogenblik dat de klant of zijn hulppersoon het gehuurde in ontvangst neemt in de magazijnen van Cebeko, of (ii) op het ogenblik dat het gehuurde aan de spoorwegen of de transporteur is overgedragen, wanneer het langs de spoorwegen of een ander transportmiddel wordt verzonden.

3.2. Indien is overeengekomen dat het gehuurde op een bepaalde dag/uur door Cebeko of zijn aangestelde geleverd dient te worden, dan is de klant aansprakelijk om op de afgesproken lijst en plaats het gehuurde in ontvangst te nemen, bij gebreke waaraan Cebeko (of zijn aangestelde) gerechtigd is het gehuurde terug (mee) te nemen en de vervoerkosten en alle schade integraal op de klant te verhalen/door te rekenen. De klant die nalaat het gehuurde op het afgesproken tijdstip af te halen of in ontvangst te nemen, blijft niettemin door de huurovereenkomst gebonden voor overeengekomen termijn of een termijn die tenminste gelijk is aan deze die hij als vermoedelijke duur heeft opgegeven.

3.3. Toezeggingen/(richt)termijnen van Cebeko i.v.m. de datum van a(f)levering zijn nooit bindend en leveren geen grond op tot ontbinding van de overeenkomst of schadeloosstelling. De huur eindigt: (i) wanneer zij uitdrukkelijk voor een bepaalde termijn is aangegaan op de overeengekomen datum/uur, zonder dat de klant zich op stilzwijgende verlenging kan beroepen, of (ii) in andere gevallen op de dag van terugkeer in de magazijnen van Cebeko. 

3.4. Cebeko heeft het recht om, wanneer geen bepaalde einddatum is overeengekomen, op ieder ogenblik de huur op te zeggen na vormvrij schrijven door Cebeko, met een opzegtermijn van 1 week vanaf de kennisgeving, waarna de huur onherroepelijk is beëindigd. 

3.5. Van zodra de huurtijd beëindigd is, wordt de klant van rechtswege en zonder enige ingebrekestelling geacht in gebreke te zijn om het gehuurde terug te bezorgen. Desgevallend heeft Cebeko het recht om het gehuurde onmiddellijk te laten terug- en ophalen waar het zich ook bevindt, en dit zonder een beroep op de rechter te moeten doen. Alle kosten voor het (niet-limitatief) demonteren, opladen, vervoeren en afladen zijn volledig ten laste van de klant, onverminderd het recht van Cebeko om haar werkelijk geleden schade te verhalen. 

3.6. Voor iedere dag vertraging in de teruggave van het gehuurde zal de klant een (schade)vergoeding verschuldigd zijn die tenminste gelijk is aan de normale huurprijs over één dag, met een minimum van 250,- EUR, met behoud van het recht van Cebeko om de werkelijke schade integraal op de klant te verhalen.

3.7. De aandacht van de klant wordt er uitdrukkelijk op gevestigd dat hij nooit de eigenaar van het gehuurde wordt en dat de niet-teruggave op het overeengekomen of het hierboven omschreven tijdstip strafrechtelijk vervolgbaar is als o.a. misbruik van vertrouwen.

4. Risico, inontvangstname en teruggave.

4.1. Uitsluitend de klant draagt gedurende de gehele huurtijd, vanaf wilsovereenstemming, en dus ook tijdens het vervoer heen en terug, alle risico’s (o.m. van verlies, vernietiging, beschadiging, verzending en Overmacht) van het gehuurde goed. Vervoer, laad- en loskosten zijn ten laste van de klant.

4.2. Cebeko levert het gehuurde af in perfecte staat van onderhoud, geheel gevuld met smeerolie en brandstof. Bij het afhalen/leveren dient de klant dit te controleren. De afhaling of ontvangstneming door de klant of zijn hulppersoon geldt als onherroepelijk aanvaarding (van de staat van het gehuurde). In het geval van verzending of wanneer de ontvangstneming niet ter plaatse is gebeurd, en Cebeko geen gebruik heeft gemaakt van haar recht tot terugname van het gehuurde, dient de klant eventueel protest in te brengen (tegen de staat van het gehuurde) per aangetekende brief, die op straffe van verval dient verzonden te worden uiterlijk 24 uur na (af)levering op de overeengekomen plaats, zon- en feestdagen niet inbegrepen. De klant heeft in dat geval de bewijslast dat de deficiëntie of de schade niet is ontstaan na de (af)levering, en in geen geval recht op enige schadevergoeding of tot een beëindiging of ontbinding van de overeenkomst.

4.3. De klant is verantwoordelijk voor de teruggave van het gehuurde in dezelfde staat als bij de ontvangstneming, d.w.z. (niet-limitatief) goed onderhouden, geheel gevuld met smeerolie en brandstof en zonder gebreken. Onverminderd zijn verhaal op de reden, is hij aansprakelijk voor ieder (niet-limitatief) verlies, beschadiging, gebrek, verschil en minderwaarde. Dit in de ruimste zin, zonder uitsluiting van zijn aansprakelijkheid door de fout of opzet van de reden en zonder zich op toeval of Overmacht te kunnen beroepen tegenover Cebeko.

4.4. Terugname door Cebeko betekent geenszins haar aanvaarding (van de staat van het gehuurde) en sluit een haar recht op schadevergoeding niet uit. Cebeko beschikt over een termijn van 48 uren na de ontvangst van het gehuurde in haar magazijn, zater-, zon- en feestdagen niet inbegrepen, om aan de klant zijn bevindingen inzake (niet-limitatief) schade, minderwaarde en gebreken, vormvrij aan de klant mede te delen. De klant wordt binnen dezelfde tijd (48 uren) uitgenodigd om deze bevindingen in de magazijnen van Cebeko tegensprekelijk te komen vaststellen. Indien de klant hierop niet reageert binnen de 48 uur na mededeling door Cebeko, wordt dit als aanvaarding beschouwd. Hierna kan Cebeko overgaan tot onmiddellijke herstelling of vervanging, waarbij alle kosten, evenals alle bijkomende schade(posten) op de klant integraal worden verhaald/doorgerekend.

4.5. De klant is over de gehele huurtijd aansprakelijk voor alle schade of hinder, die het gehuurde goed of het gebruik ervan, zelfs indien niet foutief, aan derden zou veroorzaken. De klant vrijwaart Cebeko voor aanspraken van derden in dat verband. Desgevallend zal de klant Cebeko ook vrijwaren voor iedere eis die tegen Cebeko wordt gericht m.b.t. schade aangericht met of door het gehuurde.

5. Verzekering.

De klant wordt geacht, behoudens uitdrukkelijk schriftelijk protest, een risicoverzekering te onderschrijven voor rekening van Cebeko tegen betaling van een percentage van 6% op de verhuurtarieven. De algemene voorwaarden van deze verzekeringsovereenkomst/polis kunnen door de klant te allen tijde worden opgevraagd aan Cebeko bij eenvoudig verzoek en worden geacht integraal deel uit te maken van huidige overeenkomst, behoudens uitdrukkelijke schriftelijk protest door de klant. De klant neemt dan ook kennis van de

uitsluitingen van enige dekking zoals opgenomen in de verzekeringspolis van Cebeko en de samenvatting in het document risicodekking. Bij een gedekt schadegeval wordt een forfaitaire vrijstelling (franchise) toegepast die steeds ten laste is van de klant en afhankelijk van de klasse van de machine, onder voorbehoud: Klasse A: 1.500,- EUR, Klasse B: 2.500,- EUR, Klasse C: 3.500,- EUR, Klasse D: 4.500 EUR, Klasse E: 5.500,- EUR, Klasse F: 7.500, - EUR en Klasse G: 10.000, - EUR.

6. Huurprijs en betalingsvoorwaarden.

Wanneer de huurprijs berekend is per dag, wordt een dag geacht 8 uren te omvatten, tenzij anders bepaald. De verhuring per week wordt berekend op 40 uur werktijd in een periode van 5 dagen, tenzij anders bepaald. De verhuring per maand wordt berekend op 160 werkuren per periode van 20 dagen, tenzij anders bepaald. Wanneer de bedrijfstijd hoger ligt dan de aangegeven uren, worden de bedrijfsuren die deze nemen overschrijden, berekend in verhouding tot de normale prestatie-uren en de overeengekomen huur wordt in dezelfde mate verhoogd. Anderzijds is de overeengekomen huurprijs verschuldigd en niet voor vermindering vatbaar wanneer de klant het toestel minder (intensief) of niet zou gebruiken.

7. Richtlijnen voor gebruik.

Onder herinnering van hetgeen onder artikel 4 is overeengekomen en niet-limitatief, wordt de klant gewezen op de volgende verplichtingen onder dit artikel, die hij te allen tijde dient na te leven met in achtneming van aard en type van het gehuurde. Bij schending van deze zal alle schade integraal op de klant worden verhaald.

7.1. De klant is ertoe verplicht het gehuurde tegen overbelasting en beschadiging te beschermen en ervoor te zorgen dat het onderhoud deskundig en vakkundig volgens de gebruiksvoorschriften plaats vindt.

7.2. De klant dient dagelijks het olie- water- en brandstofpeil van de motoren, aandrijving, hydrauliek te controleren en desgevallend bij te vullen.

7.3. De klant dient Cebeko toe te laten tot het uitvoeren van het periodiek onderhoud, minstens van zodra het gehuurde urental voor onderhoud heeft bereikt, zonder dat dit onderhoud enige opschorting en/of ontbinding van de huurovereenkomst met zich brengt en zonder recht op enige vergoeding voor de klant.

7.4. De klant dient degelijke en zuivere olie, water en brandstoffen te gebruiken.

7.5. De klant dient het gehuurde in goede werk- en weercondities te gebruiken, zoals degelijke smering, zuiver gehouden luchtfilter, vrij van vorst, etc.

7.6. De klant dient zich te schikken naar alle wettelijke en reglementaire verplichtingen ten aanzien van het gebruik, het in werking stellen van of het in bezit hebben van het gehuurde, het vermijden van alle soorten hinder en dit alles vanaf het ingaan van de huur tot aan de teruggave aan Cebeko. De klant staat als enige in voor alle kosten en risico’s die het bezit of gebruik van het gehuurde met zich meebrengt, zoals belastingen, vergunningen, verplichte controle- en beveiligingsmaatregelen, verzekeringen, etc. De klant zal Cebeko in ieder geval vrijwaren voor alle eisen of aanslagen in dat verband.

7.7. De klant is verplicht alle wettelijke en reglementaire opgelegde controlemaatregelen te laten plaatshebben, zonder enige tussenkomst en vergoeding van Cebeko daarin.

8. Ontbinding van de huur en tussentijdse beëindiging.

8.1. Niet afhaling van het gehuurde op de afgesproken datum/uur of niet-inontvangstname ervan door de klant, ontslaan de klant niet van de gehele betaling van de huursom voor de overeengekomen tijd of voor de door de klant opgegeven vermoedelijke duur. Dit alles onverminderd het recht van Cebeko om haar werkelijk geleden schade te verhalen. 

8.2.Indien de huurovereenkomst ontbonden wordt tengevolge van een ernstige tekortkoming in hoofde van de klant, zoals verkeerdelijk gebruik, verplaatsing naar het buitenland, niet betaling van de verschuldigde huur, afstand aan derden, etc. is de klant tenminste verplicht, onverminderd het recht van Cebeko op integrale vergoeding van alle bewijsbare schade, de overeengekomen huursom te betalen voor de overeengekomen of opgegeven huurtijd, vermeerderd met een vergoeding gelijk aan de huur van 2 weken. 

8.3. De overeenkomst kan door Cebeko steeds tussentijds en onmiddellijk worden beëindigd zonder aanmaning, ingebrekestelling of rechtelijke tussenkomst in volgende gevallen, wanneer: (i) de klant in gebreke blijft te betalen, (ii) door de klant één of meerdere bepalingen/artikels van de overeenkomst niet stipt worden nageleefd en/of geschonden, (iii) enigerlei vorm van beslag wordt gelegd op roerende en/of onroerende goederen van de klant of op een gedeelte daarvan of anderszins, (iv) de klant in staat is van (de facto) faillissement, overlijdt, of onder curatele wordt geplaatst of zich buiten België zou gaan vestigen, (v) de klant beslist tot ontbinding of liquidatie, (vi) een voor de uitoefening van het bedrijf n.a.v. de klant noodzakelijk vergunning niet wordt verlengd en/of wordt ingetrokken, (vii) de registratie van de klant wegens RSZ en/of enigerlei andere belastings- schuld wordt ingetrokken en of deze in dat verband schulden zou hebben.

8.4. Tussentijdse beëindiging door Cebeko laat de overige rechten van Cebeko jegens de klant onverlet. Bij tussentijdse beëindiging worden alle openstaande bedragen onmiddellijk opeisbaar.

9. Schade.

Behoudens andersluidende bepaling, is de normale sleet onder normale omstandigheden ten laste van Cebeko. Bandenbreuk en defecten door verkeerde behandeling zijn altijd ten laste van de klant.

10. Instructies.

Bij ieder gehuurde wordt een Nederlandstalig instructieboek meegeleverd, zodat de klant volledig op de hoogte is van onderhoud, werkwijze en veiligheid. De klant vergewist zich ervan een instructieboek in eigen taal ter beschikking te hebben.

11. Allerlei huurbepalingen.

11.1. Het is de klant verboden om zonder schriftelijke toestemming van Cebeko het gehuurde onder te verhuren, uit te lenen, aan derden te overhandigen en te vervreemden. De huur wordt alleen toegestaan voor het Belgisch grondgebied en iedere verplaatsing buiten de landgrenzen is verboden, tenzij met uitdrukkelijk en schriftelijk akkoord van Cebeko.

11.2. Indien het object/goed aan meerdere (rechts)personen tezamen in huur is gegeven, zullen alle verplichtingen uit de overeenkomst aan de zijde van de klant hoofdelijk zijn. 

11.3.Wanneer herstelwerkzaamheden tengevolge van een normale slijtage en/of onderhoud aan het gehuurde noodzakelijk worden, dient de klant dit onmiddellijk aan Cebeko ter kennis te brengen. Cebeko voert de werkzaamheden in dat verband uitsluitend zelf uit of laat ze voor zijn rekening door anderen uitvoeren, zonder bijkomende kosten voor de klant. De tijdsduur nodig voor dergelijke verzorging, onderhoud en eventueel noodzakelijke herstelwerkzaamheden, is in de huurperiode inbegrepen, behoudens wanneer het gaat om herstelwerkzaamheden die door normale slijtage noodzakelijk zijn gebleken. De klant heeft in ieder geval geen recht op schadevergoeding op grond van enige onderbreking in het gebruik van het gehuurde goed en heeft geen recht tot ontbinding of beëindiging . De klant mag geen herstelwerkzaamheden zelf uitvoeren of laten uitvoeren door derden. Alle werkzaamheden die door verkeerd gebruik of onachtzaamheid of (grove) fout van de klant of diens hulppersoon en door Overmacht en derden noodzakelijk werden, moeten door de klant worden betaald.

11.4. De klant zal erover waken geen voorwerpen en/of andere in of op het gehuurde achter te laten wanneer hij deze aan Cebeko (terug) toevertrouwt. De klant zal in geen enkel geval verhaal hebben op Cebeko in dat verband, zoals voor de verdwijning.

DEEL II: KOOP

De bepalingen onder dit Deel II gelden specifiek voor de verkoop van producten/goederen door Cebeko. De bepalingen onder Deel IV zijn aanvullend van toepassing.

12. Koop.

12.1. De bepalingen onder dit artikel 12 gelden voor de verkoop van producten/goederen. Voor de levering van diensten door Cebeko geldt artikel 14 van deze algemene voorwaarden. 

12.2. De klant is gehouden de producten/goederen onmiddellijk bij levering te controleren op eventuele (zichtbare) gebreken of niet-conformiteit, waarbij de klant verzaakt aan elke verhaalsmogelijkheid dienaangaande, inclusief enige vorm van schadevergoeding. Elke klacht over de levering van de producten/goederen aangaande niet-conformiteit of zichtbare gebreken dienen onmiddellijk bij levering te worden gesteld, bij gebreke waaraan de goederen worden aanvaard. In ieder ander geval dienen klachten dienaangaande binnen de vijf (5) werkdagen na levering aangetekend en behoorlijk schriftelijk gemotiveerd te worden toegezonden aan Cebeko. Bij gebrek aan dergelijke klacht, wordt de klacht als vervallen en onontvankelijk beschouwd en wordt de klant geacht de producten en/of goederen te hebben aanvaard, alsook afstand te doen van elk (vorderings)recht ten aanzien van Cebeko. 

12.3.De klant aanvaardt en erkent dat Cebeko de excepties, exoneraties en garantiebeperkingen, die de fabrikant of leverancier van de producten en/of goederen ten aanzien van Cebeko kan inroepen, eveneens aan de klant kan tegenwerpen.

12.4. De klant is ertoe gehouden de producten/goederen uitsluitend te gebruiken voor legitieme doeleinden en de toepasselijke wetgeving en gebruiksvoorschriften na te leven. 

12.5. Door de ingebruikname van de producten/goederen erkent de klant dat Cebeko de producten/goederen behoorlijk heeft geleverd. De klant verzaakt ter zake uitdrukkelijk aan elke andere verhaalsmogelijkheid, inclusief enige vorm van schadevergoeding.

12.6. Klachten in verband met de door Cebeko geleverde producten/goederen zijn niet ontvankelijk indien de goederen en/of producten niet werden behandeld en/of gebruikt met de door Cebeko voorgestelde (onderhouds-)producten en mits correcte toepassing van onze voorschriften. De klant moet een bewijs kunnen voorleggen van degelijk onderhoud en/of gebruik aan de hand van facturen en de door Cebeko voorgestelde (onderhouds-)producten. 

12.7. Klachten die het gevolg zijn van het onzorgvuldig of niet doordacht gebruik van de producten/goederen door de klant zijn onontvankelijk.

12.8. In ieder geval is de aansprakelijkheid met betrekking tot de geleverde (en gebruikte) producten/goederen beperkt tot de door de fabrikant/leverancier verstrekte garantie. De garantie dekt evenwel zeker niet: een opzettelijke fout van de klant of zijn hulppersonen; het verkeerd gebruik of de verkeerde behandeling van de producten of materialen; schade veroorzaakt door Overmacht; vorst- en vochtschade, enz.

12.9.Binnen de wettelijke grenzen en ongeacht de aard van de vordering, is de aansprakelijkheid van Cebeko beperkt, naar keuze van Cebeko, tot herstel of vervanging van het gebrekkig deel door Cebeko of terugbetaling van de prijs van de (delen) goederen/ producten die gebrekkig zijn of ontbreken. In geen enkel geval mag een goed/product worden teruggestuurd of vernietigd worden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Cebeko. In geval van terugzending gebeurt dit franco naar onze zetel.

12.10. Er wordt van uitgegaan dat Cebeko geen verantwoordelijkheid draagt voor of kennis heeft van verborgen gebreken, waarvoor zij dan ook niet aansprakelijk kan worden gesteld. Voor verborgen gebreken in de producten/goederen kan Cebeko in het ander geval enkel worden aangesproken binnen de hiernavolgende grenzen: (i) iedere klacht moet binnen de vijf (5) werkdagen na de ontdekking ervan aangetekend en behoorlijk gemotiveerd schriftelijk aan Cebeko worden overgemaakt met een nauwkeurige opgave van het voorwerp van de klacht en de producten/goederen waarop de klacht betrekking heeft; (ii) het recht om een klacht in te stellen vervalt in ieder geval na 6 maand, te rekenen vanaf de levering van het product/goed. Deze bepaling geldt uitsluitend bij verkoop van producten/goederen. Cebeko heeft bij een ontvankelijke en gegronde klacht de eigen keuze om over te gaan tot (i) ofwel kosteloze herstelling, (ii) ofwel vervanging, (iii) ofwel gehele of gedeeltelijke terugbetaling van de koopprijs (het factuurbedrag) aan de klant.

12.11. De (wettelijke of enige commerciële) garantie voor producten/goederen is nooit van toepassing op defecten die ontstaan ten gevolge van (niet-limitatief) ongelukken, verwaarlozing, valpartijen, gebruik van het product/goed in strijd met het doel waarvoor het gemaakt werd, het niet naleven van gebruiksinstructies of handleiding(en), aanpassingen of wijzigingen aan het product, hardhandig gebruik, slecht onderhoud of elk ander abnormaal of incorrect gebruik. Aangepaste, op maat gemaakte, of verwerkte producten/goederen worden nooit teruggenomen en/of terugbetaald door Cebeko.

12.12. De eventuele garantie is enkel van toepassing bij de verkoop van nieuw materiaal met inbegrip van nieuwe oorspronkelijke wisselstukken en niet op tweedehands materiaal dat wordt aangekocht in de staat waarin het zich bevindt, na te gaan door de klant op eigen risico. Alle banden, elektrische uitrusting en toebehoren zijn uit onze garantie uitgesloten en zijn allen gedekt door de garantie van de fabrikant/leverancier. Zijn niet gedekt (niet- limitatief): (wissel)stukken die zouden moeten vervangen worden ingevolge normale sleet of beschadiging door nalatigheid, misbruik, onhandigheid, gebrek aan toezicht of onderhoud, of een niet gepaste aanwending van het stuk/materiaal. Deze garantie is beperkt tot het vervangen van de gebrekkige stukken en de werkuren van onze techniekers. De verplaatsingskosten zijn ten laste van de klant. Het plaatsen door de klant van gelijk welke niet originele stukken brengt verval mee van elke garantie voor het geheel.

12.13. Normale kleur- en structuurvariatie, verkleuring en andere inherente kenmerken van de goederen/producten vallen niet onder de garantie. Cebeko is gerechtigd producten/goederen te leveren met alle wijzigingen door de constructeur te voorzien.

12.14. Cebeko wordt niet geacht kennis te hebben van of rekening gehouden te hebben met de specifieke toepassing die de klant van de gekochte producten/goederen zal maken en kan hiervoor bijgevolg niet aansprakelijk worden gehouden. Enkel de klant is aansprakelijk voor het specifieke gebruik dat hij van de gekochte producten en/of goederen maakt en/of de doeleinden waarvoor hij deze producten/ goederen aanwendt.

12.15. Een klacht verleent de klant echter niet het recht om zijn betalingsverplichtingen niet te honoreren, noch om de overeenkomst te ontbinden, noch het recht om de inontvangstneming of de betaling van het product/goed te weigeren, noch het recht om schadevergoeding te eisen.

13. Eigendomsvoorbehoud en risico.

13.1. Cebeko behoudt de (exclusieve) eigendom van alle door de klant gekochte en al dan niet geleverde producten en/of goederen, zelfs na hun incorporatie, tot op het ogenblik dat Cebeko integrale betaling (incl. btw) door de klant heeft ontvangen, met inbegrip van de overeengekomen prijs in hoofdsom, kosten en eventuele interesten en schadevergoedingen. De klant verbindt zich ertoe zo nodig derden op het eigendomsvoorbehoud van Cebeko te wijzen. Het is de klant verboden de (gedeeltelijk) nog niet betaalde producten/goederen te vervreemden of met zekerheden te verzwaren of om eender welke daad van beschikking te stellen (niet limitatief: verkoop, ruil, schenking, lening, inpandgeving). In geval van niet naleving van dit verbod zal een forfaitaire schadevergoeding van 25% van de verkoopprijs door de klant verschuldigd zijn en dan komt het recht op de daaruit resulterende verkoopprijs in de plaats van de verkochte goederen/producten. Niet-betaalde producten/goederen zullen door Cebeko mogen worden weggehaald en/of teruggevorderd (ook in geval van kennelijk onvermogen of faillissement van de klant). De klant zal Cebeko onmiddellijk schriftelijk verwittigen van elk beslag dat door een derde op geleverde/verkochte producten en/of goederen zou zijn gelegd en/of situatie van onvermogen en/of faillissement ontstaat. De kosten van verweer tegen deze tussenkomst(en) worden gedragen door de klant, desgevallend vrijwaart de klant Cebeko.

13.2. Niettemin gaan alle risico’s (o.m. van verlies (door Overmacht), vernietiging of beschadiging en verzending) gekoppeld aan de verkochte producten en/of goederen over op de klant vanaf het ogenblik van wilsovereenstemming.

13.3. Het eigendomsvoorbehoud is algemeen en geldt eveneens wanneer de producten en/of goederen waarop het voorbehoud betrekking heeft, verwerkt, vermengd of geïncorporeerd zijn geworden en zelfs wanneer ze doorverkocht worden/werden. In geval van niet- of niet-tijdige betaling kunnen deze producten en/of goederen teruggevorderd worden (zo mogelijk), steeds op integrale kosten van de klant.

DEEL III: DIENSTEN.

De bepalingen onder dit Deel III gelden specifiek voor de diensten aangeboden door Cebeko. De bepalingen onder Deel IV zijn aanvullend van toepassing.

14. Diensten.

14.1. De bepalingen onder dit artikel gelden voor de uitvoering van diensten door Cebeko. Indien Cebeko instaat voor uitsluitend de verkoop van een product/goed, geldt artikel 12 van deze algemene voorwaarden.

14.2. Cebeko zal alle noodzakelijke inspanningen leveren om de diensten te leveren conform de bepalingen van de overeenkomst, zonder dat dit op enigerlei wijze als een resultaatsverbintenis in hoofde van Cebeko kan worden beschouwd.

14.3. De klant zal op zijn kosten alle nodige passende maatregelen nemen voor de toegang tot het terrein waar diensten en/of goederen moeten worden uitgevoerd/geleverd. 

14.4. Cebeko heeft het recht om voor de uitvoering van de diensten en/of voor levering van de producten en/of goederen beroep te doen op onderaannemers, externe leveranciers of dienstverleners, zonder dat de klant hiervan vooraf op de hoogte moet worden gesteld. De Overeenkomst en/of deze algemene voorwaarden dekken op geen enkele wijze de voorwaarden van deze derden.

14.5. De klant draagt de volle verantwoordelijkheid voor het beschadigen, ontbreken, verliezen of verdwijnen van materiaal en/of goederen uit welke oorzaak ook, met inbegrip van diefstal, ongeval, brand (waarvoor de klant al dan niet verantwoordelijk is en wie het ook mag hebben veroorzaakt) en Overmacht. Dit vanaf het lossen van het materiaal op de bouwplaats of indien de klant zelf zorgt voor het transport, vanaf het ogenblik waarop het materiaal in onze opslagplaats wordt afgehaald. Dit loopt tot het ogenblik van de aankomst van het materiaal/goederen op de zetel van Cebeko.

14.6. De klant zal Cebeko alle informatie bezorgen en de nodige medewerking verlenen om de diensten (goed) uit te voeren, de uitvoering ervan te vergemakkelijken of risico’s te vermijden of in te perken. Elke vertraging of gebrekkige aanlevering van noodzakelijke informatie (of door het aanleveren van onjuiste of onvolledige informatie) valt buiten de verantwoordelijkheid van Cebeko. Cebeko is op geen enkele wijze aansprakelijk voor eventuele (directe of indirecte) schade die de klant of derden hierdoor zouden lijden. 

14.7. De klant erkent en aanvaardt dat wanneer het noodzakelijk is voor de goede uitvoering van de diensten en/of technisch noodzakelijk is, er bepaalde min- of meerwerken kunnen uitgevoerd worden door Cebeko die worden gefactureerd of doorgerekend overeenkomstig de geldende prijzen/tarieven dan wel in regie overeenkomstig de op dat moment geldende prijzen/tarieven of eenheidsprijzen. Deze kunnen worden bewezen met alle middelen van recht. Het herstelorder van de klant beperkt zich dan ook niet uitsluitend tot de daarin vermelde diensten en laat Cebeko toe om alle noodzakelijk bijkomende diensten die zij noodzakelijk acht uit te voeren en aan de klant integraal aan te rekenen, zonder dat hiervoor voorafgaande toestemming is vereist. 

14.8. Elke niet voorziene werkonderbreking of opschorting van de diensten geeft Cebeko recht op een vergoeding door de klant, welke gesteund is op het tewerkgestelde personeel en materiaal. Het opnieuw aanvatten van de werkzaamheden gebeurt in onderling overleg tussen de partijen, afhankelijk van de planning van Cebeko.

14.9. Tenzij anders schriftelijk overeengekomen, worden de diensten geacht te zijn aanvaard bij gebrek aan aangetekend en behoorlijk gemotiveerd schriftelijke opmerkingen binnen de 8 dagen na het beëindigen van de diensten.

14.10. Na aanvaarding van de diensten door de klant kan Cebeko niet meer aansprakelijk worden gesteld voor zichtbare gebreken. De vordering in aansprakelijkheid wegens licht verborgen gebreken die toerekenbaar zijn aan Cebeko moet worden ingesteld binnen de drie (3) maand, of indien de klant een consument is binnen de zes (6) maand, te rekenen vanaf het ontdekken van het gebrek. De vordering vervalt hoe dan ook door verloop van zes (6) maand, of indien de klant een consument is door verloop van drie (3) jaar, vanaf de datum van de datum van het einde van de werken.

14.11.Indien de klant of zijn hulppersoon gevraagd wordt om prestatiebladen of werkbonnen af te tekenen, geldt de aftekening van deze bladen of bonnen als onweerlegbaar bewijs van de aanvaarding door de klant van de materialiteit van de daarin vermelde prestaties en van deze algemene voorwaarden.

14.12. In ieder geval dient deze desgevallend alle schade aan de goederen, gebouwen of terreinen te vermelden. Dit moet door de klant binnen de 48 uur middels aangetekende zending aan de zetel van Cebeko worden bevestigd, bij gebreke waaraan elke klacht omtrent de schade of uitvoering als niet ontvankelijk moet worden beschouwd.

14.13. Om gegrond te kunnen onderzocht worden, moet elke klacht uit hoofde van gebrekkige uitvoering, gebeurlijke schade, uiterlijk binnen de 48 uur na prestatie schriftelijk en gemotiveerd aan Cebeko worden overgemaakt.

DEEL IV: Algemeen.

De bepalingen onder dit deel IV zijn van toepassing onverminderd de specifieke bepalingen onder Deel l, II en III.

15. Levering.

15.1. Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, zijn de door Cebeko meegedeelde leverings- en uitvoeringstermijnen/data louter indicatief, enkel rekening houdende met werkdagen tijdens de kantooruren, en afhankelijk van de beschikbaarheid van de producten/goederen en/of de levering ervan door derden. Het overschrijden van de aangegeven termijnen zal in geen geval aanleiding kunnen geven tot schadevergoeding, of tot (een recht tot) een beëindiging of ontbinding van de overeenkomst en kan de klant ook niet van zij verbintenis bevrijden. Cebeko zal de klant naar best vermogen verwittigen van eventuele vertragingen, waarna de klant zich hiernaar dient te schikken voor de levering.

15.2. De klant verbindt zich de goederen/producten af te nemen binnen de acht dagen na ontvangst van het bericht dat het gekochte product/goed te zijner beschikking staat. Bij gebrek aan afname binnen de 8 dagen en na vormvrij schrijven door Cebeko, heeft Cebeko het recht om de overeenkomst ten laste van de klant te ontbinden, in welk geval de klant een schadevergoeding verschuldigd is aan Cebeko van 25% van het totaal (factuur)bedrag.

15.3. De klant zal zonder voorafgaande ingebrekestelling een forfaitaire vergoeding voor plaatsgebruik/opslag verschuldigd zijn van 12,- EUR per dag (excl. btw), indien de klant (i) de machine zonder instructies achterlaat en (ii) binnen twee dagen volgend op de beëindiging van de diensten (vb. de reparatie) het goed niet afhaalt (bij Cebeko). In dergelijke gevallen geschiedt de stalling van het goed of de machine uitsluitend op het risico van de klant.

15.4. Verzendingen gebeuren vanuit de magazijnen van Cebeko en zijn steeds op risico van de klant, zelfs wanneer franco-levering werd toegezegd.

15.5. Voor leveringen die wij desgevallend voor onze rekening nemen, wordt de leveringsplaats verondersteld "gemakkelijk door industriële voertuigen en via toegankelijke wegen en terreinen met voldoende bodemsterkte" te bereiken te zijn. Indien dit niet het geval of twijfelachtig is, wordt het afladen verricht op uitsluitend risico van de klant, dewelke integraal zal instaan voor het vergoeden van alle beschadigingen.

15.6. De goederen worden verpakt volgens de gebruiken van Cebeko. Cebeko heeft het recht om producten/goederen te ontmantelen indien dit door Cebeko nodig wordt geacht. 

15.7. Behoudens uitdrukkelijke overeenkomst ontslaat de klant ons van een voorafgaandelijk verzendingsbericht en worden de producten/goederen verzonden naar keuze van Cebeko, waarbij de verzendingskosten niet zijn inbegrepen verkoopprijs.

15.8. Bij verzoek door de klant om uitstel van levering zal niettemin vanaf de initieel afgesproken leveringdatum gefactureerd en betaald dienen te worden.

16. Prijs.

16.1.De berekening van prijzen in offertes, aanbiedingen, prijslijsten, prijsopgaves, brochures, catalogi, etc. houdt enkel rekening met normale omstandigheden en zijn netto. Zij zijn gebaseerd op de gegevens die de klant verstrekt. Bij onvolledige of onjuiste gegevens valt de meerprijs ten laste van de klant, ongeacht eventuele schadevergoeding.

16.2. Behoudens schriftelijk anders overeengekomen, worden de prijzen voor de (levering van) producten, goederen en de diensten bepaald in de overeenkomst. Alle door Cebeko gehanteerde prijzen en andere tarieven zijn exclusief btw, exclusief eventuele andere heffingen van overheidswege, evenals exclusief (niet-limitatief): kosten van prijsopgaven, offertes, etc. alle verpakkingskosten, transportkosten, taksen en andere lasten, die allen integraal ten laste van de klant zijn.

16.3. De opgegeven prijzen zijn voor de (levering van) producten, goederen en diensten op één locatie, tenzij uitdrukkelijk anders aangegeven. Indien de producten en/of goederen en/of diensten of op verschillende locaties moeten uitgevoerd/geleverd worden kan Cebeko extra kosten voor transport en laden/lossen aanrekenen. De hoeveelheden op de offerte en/of andere zijn altijd een benadering. Er wordt altijd gefactureerd volgens de (lever)bons van de leverancier of Cebeko. Bij het uitvoeren van diensten per uur worden de uren gerekend vanaf vertrek tot en met terugkomst op de zetel van Cebeko, laden en lossen inbegrepen.

16.4. Voor iedere (af)rekening/factuur waarvan het totaalbedrag minder is dan 37,18 EUR wordt automatisch een bedrag van 4,96 EUR administratiekosten in rekening gebracht.

17. Betaling

17.1. Alle facturen van Cebeko zijn betaalbaar te Torhout, netto, zonder korting, en binnen de veertien (14) kalenderdagen na ontvangst van de factuur.

17.2. Een factuur geldt als door de klant aanvaard, behoudens aangetekend en behoorlijk schriftelijk gemotiveerd klacht/protest binnen acht (8) kalenderdagen na ontvangst van de factuur. Gebeurlijke klacht/protest ontslaat de klant nooit van zijn verplichting tot betaling van de betreffende factu(u)r(en) aan Cebeko.

17.3. Bij gebrek aan integrale en tijdige betaling binnen voormelde termijn onder artikel 17.1 van één of meerdere facturen, heeft Cebeko van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling (i) recht op de betaling van moratoire interesten aan een conventionele interestvoet van 12% per jaar op het onbetaalde factuurbedrag of, indien van toepassing en zo deze hoger zou zijn, aan de interestvoet voorzien in artikel 5 van de Wet van 2 augustus 2002 op de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties, vanaf de vervaldatum van iedere factuur tot op de datum van volledige betaling en (ii) recht op de betaling van een forfaitaire schadevergoeding van 12% van het onbetaalde factuurbedrag met een minimum van 250,- EUR, en dit telkens onverminderd het recht van Cebeko een hogere vergoeding te eisen mits bewijs van hogere werkelijk geleden schade en steeds onverminderd de dwingende wetsbepalingen voor consumenten.

17.4. Door het niet betalen van een van onze facturen op de vervaldag of de gehele of gedeeltelijke niet-uitvoering van de verbintenissen door de klant, worden alle schuldvorderingen, waaronder facturen, op dezelfde klant van rechtswege onmiddellijk opeisbaar. De aldus opeisbaar geworden facturen geven eveneens vanaf de datum van opeisbaarheid recht op de interesten en de forfaitaire schadevergoeding bedoeld in artikel 17.3 Ook kan Cebeko naar eigen goeddunken de uitvoering van de lopende contracten geheel of gedeeltelijk opschorten, de gerechtelijke verbreking ervan aanvragen of ze als nietig beschouwen, dit eveneens van rechtswege en zonder ingebrekestelling.

17.5. Behoudens voorafgaande schriftelijke toestemming van Cebeko, is compensatie door de klant niet toegelaten. Cebeko heeft daarentegen wél het recht om alle bedragen die zij aan de klant uit welken hoofde ook verschuldigd zou zijn, te compenseren, ongeacht of deze bedragen al dan niet opeisbaar zijn.

17.6. Cebeko heeft het recht om betalingen eerst toe te rekenen op de eventueel verschuldigde kosten, conventionele forfaitaire schadevergoeding(en) en moratoire interesten, alvorens toe te rekenen op de openstaande hoofdsom.

17.7.Eventuele wijzigingen of aanpassingen aan de diensten en/of producten en/of meerwerken en/of wachturen zullen bijkomend gefactureerd worden overeenkomstig de op het moment van de bijkomende opdracht of meerwerken van kracht zijnde eenheidsprijzen. 

17.8.Het aanvaarden van wissels of andere betalingsdocumenten zal nooit als schuldvernieuwing beschouwd worden.

18. Beëindiging.

In geval van voortijdige beëindiging of verbreking van de bestelling(en) en/of overeenkomst door de klant of in geval van annulering of wijziging door de klant van reeds vastgestelde of (in)geplande diensten die niet kunnen worden uitgevoerd, om welke reden dan ook, met inbegrip van Overmacht of onvoorziene omstandigheden, bedraagt de (schade)vergoeding 25% van de totaalprijs van de bestelling en/of overeenkomst en/of overeengekomen diensten, onverminderd het recht van Cebeko om een hogere vergoeding te eisen mits bewijs van hoger werkelijk geleden schade.

19. Ontbinding.

Bestellingen die door de klant zijn geplaatst en door Cebeko zijn aanvaard moeten binnen de overeengekomen termijn worden afgenomen, bij gebreke waaraan Cebeko de klant (vormvrij) in gebreke stelt. Indien de klant nalaat of duidelijk zal nalaten binnen een termijn van tien (10) kalenderdagen (voor consumenten een termijn van 14 dagen) na voormelde ingebrekestelling zijn contractuele verplichtingen alsnog na te komen, is Cebeko gerechtigd de overeenkomst en/of bestelling of een gedeelte van de overeenkomst en/of bestelling (buitengerechtelijk) te ontbinden of, naar keuze van Cebeko, de nakoming te vorderen. In ieder geval is de klant een forfaitaire schadevergoeding van 25% van de totale bestelling (incl. BTW) verschuldigd, onverminderd het recht van Cebeko om een hogere schadevergoeding te vorderen mits bewijs van werkelijk geleden schade.

20. Overmacht.

Cebeko zal van rechtswege van al haar verplichtingen ontslagen zijn in geval van "Overmacht". Indien Cebeko wordt geconfronteerd met omstandigheden die de uitvoering van de overeenkomst financieel of zwaarder of moeilijker zouden maken dan redelijkerwijze normaal is, dan zal dit worden beschouwd als gevallen van overmacht, zo onder meer maar niet limitatief: ontploffing, brand of overstroming, protest, oproer, burgerlijke onlusten, oorlog, terroristische daden, pandemie, overheidsmaatregelen, lock-outs, verkeersproblemen, stakingen of andere industriële acties, import- en exportbeperkingen, embargo's, productieongeval, beschadiging van materiaal, breuk aan machines of gereedschap, laattijdige levering van de goederen door de leverancier van Cebeko aan Cebeko en elk incident dat tot gevolg heeft dat de goederen niet op de normale wijze kunnen geleverd worden, alsook gelijkaardige omstandigheden die onderaannemers of leveranciers van

Cebeko treffen. Cebeko is eveneens bevrijd indien de verdere uitvoering van haar contractuele verplichtingen wezenlijk bezwarend is geworden ten gevolge van een wijziging van omstandigheden of een gebeurtenis buiten haar redelijke controle waarmee zij redelijkerwijze geen rekening kon houden op het ogenblik van het sluiten van de overeenkomst. Zij geven Cebeko het recht om de herziening of ontbinding van het contract aan te vragen. Wanneer omstandigheden resulteren in een onderbreking van de diensten wegens overmacht is er, van rechtswege en zonder dat een schadevergoeding verschuldigd is, een verlenging van de voorziene uitvoeringstermijn voor de duur van de onderbreking, vermeerderd met de tijd die nodig is om de werken terug op te starten. Cebeko verbindt zich in deze omstandigheden tot een adequate communicatie met de klant. Elke situatie van overmacht of imprevisie zoals hierboven beschreven geeft de klant niet het recht om de overeenkomst op te zeggen of een heronderhandeling ervan te eisen, noch om enige vorm van schadevergoeding te eisen en de overeenkomstige bepalingen in het Belgisch Burgerlijk Wetboek zijn niet van toepassing.

21. Aansprakelijkheid.

21.1. Cebeko is de uitsluitende contractant voor alle prestaties geleverd door haar bestuurders, werknemers of andere hulppersonen. Het herstel van de schade veroorzaakt door de niet-nakoming van een contractuele verbintenis, opgenomen in dit contract, wordt binnen de wettelijke grenzen exclusief beheerst door de regels van het contractenrecht, zelfs wanneer de gebeurtenis die aan de oorsprong ligt van de schade ook een onrechtmatige daad vormt. Het herstel van de schade veroorzaakt door de niet-nakoming van een contractuele verbintenis door een hulppersoon kan binnen de wettelijke grenzen enkel grond vormen voor een aansprakelijkheidsvordering tegen de hoofdschuldenaar en geen grond voor een buitencontractuele aansprakelijkheidsvordering tegen de hulppersoon, zelfs niet wanneer de gebeurtenis die aan de oorsprong ligt van de schade ook een onrechtmatige daad vormt. De klant verbindt zich ertoe om deze uitsluiting van buitencontractuele aansprakelijkheid van de hulppersoon in het kader van dit contract ook op te leggen aan zijn eigen opdrachtgever(s), die zulks bij wijze van kettingbeding aan elke verdere opdrachtgever(s) dient op te leggen tot aan de eindklant(en). Indien de klant nalaat om (tijdig) aan deze verplichting te voldoen, zal de klant Cebeko en/of haar hulppersonen vrijwaren voor de buitencontractuele aansprakelijkheid van deze laatste(n) jegens de respectieve opdrachtgever(s). In dat geval is de klant tevens gehouden tot vergoeding van Cebeko en/of haar hulppersonen voor alle verliezen, schade, (gerechts)kosten en uitgaven die daaruit voortvloeien of verband mee houden. Behalve wanneer de fout het leven of de fysieke integriteit van een persoon aantast, kan Cebeko enkel aansprakelijk worden gesteld voor haar opzet, zware fout of voor die van haar aangestelden of, behalve in geval van Overmacht, voor het niet-uitvoeren van de essentiële verbintenissen die het voorwerp van dit contract uitmaken. Deze uitsluiting geldt voor alle schade, direct of indirect, voortvloeiend uit of verband houdend met de uitvoering van dit contract. Cebeko kan niet aansprakelijk worden gesteld voor indirecte schade, waaronder, maar niet beperkt tot, verhoopte of gederfde winst, inkomstenderving, verlies van een kans, en imago- of reputatieschade van de klant. De totale aansprakelijkheid van Cebeko en alle en elk van haar bestuurders, werknemers en andere hulppersonen is binnen de wettelijke grenzen in ieder geval beperkt tot het laagste bedrag van ofwel (i) het totale bedrag dat door de aansprakelijkheidsverzekering van Cebeko wordt gedekt, ofwel (ii) de totale factuurwaarde van (het gedeelte van) de door Cebeko in het kader van dit contract geleverde goederen en/of diensten en/of werken waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft. De bepalingen van dit artikel gelden onverminderd de dwingende wetsbepalingen.

21.2. Wij wijzen iedere aansprakelijkheid af voor alle mogelijke ongevallen en schade aan personen en goederen, die het gevolg zijn van enig gebruik van ons materiaal en personeel. Iedere aansprakelijkheid in dit verband valt ten laste van de klant.

21.3. Voor zover Cebeko bij de uitvoering van de overeenkomst afhankelijk is van de medewerking, leveringen, productie en/of werken of diensten van de klant en/of derden, kan zij niet aansprakelijk worden gesteld voor schade voortvloeiend uit hun fout, zware of opzettelijke fout. Cebeko aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid boven of anders dan de aansprakelijkheid die de gebeurlijke leverancier, dienstverlener, partner, onderaannemer, klant en/of derde in kwestie bereid is te aanvaarden. Cebeko kan in geen geval hoofdelijk of in solidum met derden gehouden zijn enige schade te vergoeden. 

21.4. Cebeko is niet aansprakelijk voor schade, verlies of diefstal van producten en/of goederen en/of materialen die haar door de klant worden toevertrouwd in het kader van de diensten en/of werken.

21.5. Uitsluitend de klant is aansprakelijk voor eventuele door de klant (en haar derden) geleverde goederen en/of producten, onderdelen of door de klant uitgevoerde werken. 

22.Varia.

22.1. Enkel de conform de statuten vertegenwoordigingsbevoegde personen van Cebeko zijn gerechtigd om wijzigingen aan te brengen aan deze algemene voorwaarden. De verbintenissen, bevestigingen, etc. die door de agenten of hulppersonen of andere vertegenwoordigers worden aangegaan gelden niet.

22.2. Alle (intellectuele) eigendom(srechten) op of verbonden aan creaties die Cebeko heeft ontwikkeld in het kader van de uitvoering van de overeenkomst, waaronder maar niet beperkt tot tekeningen, documenten ontwerpen, plannen, studies, prototypes, concepten en alle materialen, installaties of apparatuur, behoren tot de exclusieve eigendom van Cebeko en kunnen niet zonder toelating worden aangewend door de klant en haar hulppersonen.

22.3. Indien de klant een consument is, gelden deze algemene voorwaarden steeds onverminderd de dwingende wetsbepalingen ter bescherming van consumenten (i.h.b. de relevante bepalingen van het Wetboek Economisch Recht, met inbegrip van artikel VI.83 en Boek XIX van voormeld wetboek alsook artikelen 1649bis – 1649octies van het Burgerlijk Wetboek). Indien deze algemene voorwaarden een schadevergoeding opleggen aan een klant die een consument is, geldt een gelijkwaardige (schade)vergoeding ten laste van Cebeko indien Cebeko in gebreke blijft tegenover de klant.

22.4. De eventuele nietigheid, ongeldigheid en/of onuitvoerbaarheid van een of meerdere bepalingen van huidige algemene voorwaarden en/of de Overeenkomst, leidt in geen geval tot de nietigheid, ongeldigheid en/of onuitvoerbaarheid van de overige bepalingen of het geheel van huidige algemene voorwaarden en/of de Overeenkomst. In geval één van de bepalingen van de algemene voorwaarden en/of de Overeenkomst enige wettelijke beperking overschrijdt, zal de betreffende bepaling of het gedeelte ervan niet nietig zijn, maar worden partijen geacht te zijn overeengekomen dat deze bepaling of het strijdige gedeelte ervan wordt verminderd of beperkt tot het maximum dat is toegestaan onder het toepasselijke recht en zal elke bepaling of het gedeelte ervan die/dat deze limieten overschrijdt, van rechtswege worden aangepast of vervangen door een geldige clausule die zo dicht mogelijk aansluit bij de bedoeling van partijen.

23. Rechtsbevoegdheid.

Elk geschil met betrekking tot het afsluiten, de geldigheid, de interpretatie of de uitvoering van onze Voorwaarden, alsook elk ander geschil betreffende of verband houdende met deze overeenkomst en de betreffende bestelling, zal tot de uitsluitende bevoegdheid behoren van de rechtbanken van het arrondissement West-Vlaanderen, afdeling Oostende en het Vredegerecht van het kanton Torhout en enkel het Belgisch recht is van toepassing.

Nieuwsbrief

Blijf je graag op de hoogte van alle laatste nieuwtjes, beurzen en events en exclusieve promoties? Schrijf je dan in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.

Verzenden
newsletter