De Yanmar V70S, V80 en V100 wielladers zijn voortaan uitgerust met Yanmar-motoren die voldoen aan de Stage V-normen. Maar wat houdt dat nu precies in?
De regelgeving rond de uitstoot van dieselmotoren wordt continue aangescherpt. Sinds 1 januari 2019 werden er weer nieuwe Europese normen opgelegd aan alle constructeurs en fabrikanten van deze motoren en de machines waarin ze verwerkt worden. De nieuwe Stage V-normen zijn van toepassing op motoren van 19 kW (26 pk) tot 57 kW (78 pk). Er werd voor alle fabrikanten een overgangsperiode voorzien. In juni 2020 werden bij Yanmar de laatste machines geproduceerd met stage IIIA/B motoren.
Deze nieuwe generatie motoren koppelt uitzonderlijke prestaties aan een lagere uitstoot dankzij de verbeterde verbrandings- en injectiesystemen én dieselpartikelfilter (DPF). Hierdoor wordt de uitstoot van vervuilende deeltjes tot 90% gereduceerd. De motoren hebben bovendien een verhoogd vermogen, ze verbruiken minder én maken ook minder lawaai. We leggen even kort de werking uit van de elementen die ervoor zorgen dat Yanmar kan voldoen aan deze nieuwe normen.
Verbeterde verbrandings- en injectiesystemen
EGR (Exhaust Gas Recirculation) is een NOx (= stikstofoxide en stikstofdioxide)-reductiemethode die ervoor zorgt dat er een gedeelte van de uitlaatgassen uit de motor teruggeleid wordt naar de verbrandingskamer(s). Het gerecupereerde uitlaatgas wordt gekoeld waardoor de verbrandingstemperatuur en zo ook de NOx-uitstoot daalt. Kort samengevat is dit de recuperatie van een gedeelte van de uitlaatgassen.
Common-rail is een elektronisch gestuurd systeem waarbij men onder zeer hoge druk dieselbrandstof gaat inspuiten. Zo kan er een optimale verbranding gegenereerd worden met een minimale uitstoot van schadelijke gassen en fijn stof.
Dieselpartikelfilter (DPF)
Waar een DPF vroeger nog optioneel was, wordt deze nu standaard voorzien in alle Stage V Yanmar motoren. Een DPF is een filter in het uitlaatsysteem die de stoffen, die na de hogedruk verbranding toch nog vrijkomen, zo goed mogelijk opvangt.
Deze elementen maken de motor en dus ook de machine een stuk complexer. Zoals u wel verwacht, hangt er hier ook een prijskaartje aan vast. De machines worden duurder maar daar krijgt u heel wat voor terug. Een Stage V machine is niet alleen beter voor het milieu maar zorgt er ook voor dat je in de toekomst overal mag werken. Lage-emissiezones in België zullen de norm worden en ook van toepassing zijn op grondverzet- en andere bouwmachines met dieselmotoren. Yanmar en CEBEKO staan alvast klaar om de machines te leveren die voldoen aan deze eisen!